Enne kui lubatakse õppesõitu linnaliikluses, peab olema sooritatud linnasõidueelne vaheeksam. Linnasõidueelse vaheeksami harjutused:
4. Autojuhi sõidueksami esimese järgu harjutuste skeemid,
selgitus ja hindamine
4.1. Sõidu alustamine tõusul
Joonis 9
4.1.1. Harjutuse sisu 4.1.1. Harjutuse sisu
Auto peab olema peatatud kallakul etteantud kohas, seejärel tuleb alustada sõitu tõusul. Sõidu alustamisel ei tohi auto tagasi vajuda rohkem kui 0,3 m. Auto peab olema peatatud kallakul etteantud kohas, seejärel tuleb alustada sõitu tõusul. Sõidu alustamisel ei tohi auto tagasi vajuda rohkem kui 0,3 m.
4.1.2. Hindamisel arvestatavad vead:
1) tagasiveeremine üle 0,3 m;
2) vale käigu kasutamine sõidu alustamisel;
3) mootori seiskumine;
4) mittesujuv (hüppeline) sõidu alustamine. 4.1.2. Hindamisel arvestatavad vead:1) tagasiveeremine üle 0,3 m;2) vale käigu kasutamine sõidu alustamisel;3) mootori seiskumine;4) mittesujuv (hüppeline) sõidu alustamine.
4.2. Piiratud alal tagasipööramine
Joonis 10
4.2.1. Harjutuse sisu 4.2.1. Harjutuse sisu
Auto tuleb piiratud alal tagasi pöörata ühe lisamanöövriga (tagurdamisega) ja jätkata sõitu esialgsele vastupidises suunas.
4.2.2. Hindamisel arvestatavad vead:
1) harjutuse sooritamiseks ettenähtud piiridest väljumine;
2) täiendava lisamanöövri sooritamine;
3) vale käigu kasutamine sõidu alustamisel;
4) mootori seiskumine;
5) mittesujuv (hüppeline) sõitmine. Auto tuleb piiratud alal tagasi pöörata ühe lisamanöövriga (tagurdamisega) ja jätkata sõitu esialgsele vastupidises suunas.4.2.2. Hindamisel arvestatavad vead:1) harjutuse sooritamiseks ettenähtud piiridest väljumine;2) täiendava lisamanöövri sooritamine;3) vale käigu kasutamine sõidu alustamisel;4) mootori seiskumine;5) mittesujuv (hüppeline) sõitmine.
4.3. Tagurdamine otsesuunas
Joonis 11
4.3.1. Harjutuse sisu 4.3.1. Harjutuse sisu
Tagurdada autoga (autorongiga) sirgjooneliselt 10–20 m ja peatuda nii, et sõiduki pikitelg on paralleelne tee äärega.Tagurdada autoga (autorongiga) sirgjooneliselt 10–20 m ja peatuda nii, et sõiduki pikitelg on paralleelne tee äärega.
4.3.2. Hindamisel arvestatavad vead:
1) sõidujoonest kõrvalekaldumine ja alast väljumine;
2) peatumine mitteparalleelselt tee äärega;
3) mootori seiskumine;
4) mittesujuv (hüppeline) sõitmine. 4.3.2. Hindamisel arvestatavad vead:1) sõidujoonest kõrvalekaldumine ja alast väljumine;2) peatumine mitteparalleelselt tee äärega;3) mootori seiskumine;4) mittesujuv (hüppeline) sõitmine.
4.4. Auto paigaldamine kahe järjestikku seisva auto vahele
Joonis 12
4.4.1. Harjutuse sisu 4.4.1. Harjutuse sisu
Tagurdada kahe auto vahele, seejärel edasi- ja tagasikäiku kasutades parkida auto nõuetekohaselt (auto ei tohi olla kaugemal kui 0,2 m sõiduteed tähistavast äärest*). Väljasõidul tagurdada ja seejärel sõita parkimiskohalt välja.Tagurdada kahe auto vahele, seejärel edasi- ja tagasikäiku kasutades parkida auto nõuetekohaselt (auto ei tohi olla kaugemal kui 0,2 m sõiduteed tähistavast äärest*). Väljasõidul tagurdada ja seejärel sõita parkimiskohalt välja.
4.4.2. Hindamisel arvestatavad vead:
1) auto vale paigutus, näiteks teise auto blokeerimine;
2) auto pikitelg ei ole paralleelne sõiduteed tähistava äärega;
3) mootori seiskumine;
4) mittesujuv (hüppeline) sõitmine;
5) auto parkimine sõiduteed tähistavale äärele;
6) auto parkimine kaugemal kui 0,2 m sõiduteed tähistavast äärest. 4.4.2. Hindamisel arvestatavad vead:1) auto vale paigutus, näiteks teise auto blokeerimine;2) auto pikitelg ei ole paralleelne sõiduteed tähistava äärega;3) mootori seiskumine;4) mittesujuv (hüppeline) sõitmine;5) auto parkimine sõiduteed tähistavale äärele;6) auto parkimine kaugemal kui 0,2 m sõiduteed tähistavast äärest.
* Sõiduteed tähistavaks ääreks on vastav teekattemärgis või sõidutee äärekivi. *
4.5. Edaspidi slaalomi sõitmine
Joonis 13
4.5.1. Harjutuse sisu 4.5.1. Harjutuse sisu
Läbida rada slaalomsõiduga, möödudes järjestikustest kujunditest kord ühelt poolt, kord teiselt poolt. Läbida rada slaalomsõiduga, möödudes järjestikustest kujunditest kord ühelt poolt, kord teiselt poolt.
4.5.2. Hindamisel arvestatavad vead:
1) kujundi vahelejätmine;
2) slaalomiraja piiridest väljasõitmine;
3) mittesujuv (hüppeline) sõitmine;
4) mootori seiskumine. 4.5.2. Hindamisel arvestatavad vead:1) kujundi vahelejätmine;2) slaalomiraja piiridest väljasõitmine;3) mittesujuv (hüppeline) sõitmine;4) mootori seiskumine.
4.6. Tagurpidi slaalomi sõitmine
Joonis 14
4.6.1. Harjutuse sisu 4.6.1. Harjutuse sisu
Läbida rada slaalomsõiduga tagurpidi liikumisega, möödudes järjestikustest kujunditest kord ühelt poolt, kord teiselt poolt.
4.6.2. Hindamisel arvestatavad vead:
1) kujundi vahelejätmine;
2) slaalomiraja piiridest väljasõitmine;
3) mittesujuv (hüppeline) sõitmine;
4) mootori seiskumine. Läbida rada slaalomsõiduga tagurpidi liikumisega, möödudes järjestikustest kujunditest kord ühelt poolt, kord teiselt poolt.4.6.2. Hindamisel arvestatavad vead:1) kujundi vahelejätmine;2) slaalomiraja piiridest väljasõitmine;3) mittesujuv (hüppeline) sõitmine;4) mootori seiskumine.
4.7. Tagurdamine boksi pöördega
Joonis 15
4.7.1. Harjutuse sisu 4.7.1. Harjutuse sisu
Auto tagurdamine boksi 90ŗ pöördega. Peatumine boksis ja väljasõit boksist. Boksi sõidu ja sealt väljasõidu suuna määrab eksamineerija. Auto tagurdamine boksi 90ŗ pöördega. Peatumine boksis ja väljasõit boksist. Boksi sõidu ja sealt väljasõidu suuna määrab eksamineerija.
4.7.2. Hindamisel arvestatavad vead:
1) auto mis tahes osa läheb üle boksi tähistava ääre;
2) mootori seiskumine;
3) mittesujuv (hüppeline) sõitmine;
4) lisamanöövri kasutamine (v.a autorong, mille puhul on lubatud ühe lisamanöövri kasutamine sõidutrajektoori korrigeerimiseks). 4.7.2. Hindamisel arvestatavad vead:1) auto mis tahes osa läheb üle boksi tähistava ääre;2) mootori seiskumine;3) mittesujuv (hüppeline) sõitmine;4) lisamanöövri kasutamine (v.a autorong, mille puhul on lubatud ühe lisamanöövri kasutamine sõidutrajektoori korrigeerimiseks).
5. Mootorratta- ja autojuhi sõidueksami esimese järgu harjutuste sooritamisel kasutatavate kujundite mõõdud
Tabel 3
Mõõtme tähis | Mootorratas | Sõiduauto | Veoauto ja buss | Autorong | ||
A1 | A | A* | ||||
A | 4 m4 m | 4 m4 m | 4 m4 m | 7 m7 m | 7 m17 m | autorongi pikkusautorongi pikkus |
B | 2 auto pikkust2 auto pikkust | 2 auto pikkust2 auto pikkust | 2 autorongi pikkust2 autorongi pikkust | |||
C | 3 m 3 m | 3,5 m3,5 m | 4 m 4 m | 2 auto pikkust2 auto pikkust | 1,5 auto pikkust1,5 auto pikkust | 2 × äärmiste telgede vaheline kaugus2 × äärmiste telgede vaheline kaugus |
D | auto pikkus + 1 mauto pikkus + 1 m | auto pikkus + 1 mauto pikkus + 1 m | 1 autorongi pikkus + 1 m1 autorongi pikkus + 1 m | |||
E | auto laius + 0,7 mauto laius + 0,7 m | auto laius + 1 mauto laius + 1 m | auto laius + 1 mauto laius + 1 m | |||
G | 1,5 auto laiust1,5 auto laiust | 1,5 auto laiust1,5 auto laiust | 1,5 auto laiust1,5 auto laiust | |||
H | 1,5 auto pikkust1,5 auto pikkust | 1,5 auto pikkust1,5 auto pikkust | 1,5 autorongi pikkust1,5 autorongi pikkust | |||
I | auto laius + 1 mauto laius + 1 m | auto laius + 1 mauto laius + 1 m | auto laius + 1,5 mauto laius + 1,5 m | |||
J | 6 m 6 m | 7 m 7 m | 8 m 8 m | |||
K | 12 m12 m | 14 m14 m | 16 m16 m |
A* tabelis 1 toodud tähenduses
11 Kui auto on üle 7 m pikk, siis A = auto pikkusega
6. Auto ja mootorratta ohutuse kontroll
Sõidueksami sooritamise eelduseks on eksamineeritava oskus viia iseseisvalt läbi eksamisõiduki ohutuse kontroll liiklusohutuse printsiipidest lähtudes. Eksamineeritav peab oskama kontrollida ja hinnata sõiduki tulede, rataste ja nende rehvide, pidurite, turvavarustuse või turvaseadmete, tuuleklaasi ja selle puhastussüsteemide, tahavaatepeeglite ning isteasendi vastavust nõuetele. Sõidueksami sooritamise eelduseks on eksamineeritava oskus viia iseseisvalt läbi eksamisõiduki ohutuse kontroll liiklusohutuse printsiipidest lähtudes. Eksamineeritav peab oskama kontrollida ja hinnata sõiduki tulede, rataste ja nende rehvide, pidurite, turvavarustuse või turvaseadmete, tuuleklaasi ja selle puhastussüsteemide, tahavaatepeeglite ning isteasendi vastavust nõuetele.
Majandus- ja kommunikatsiooniministri 29. juuli 2004. a määruse nr 169 «Mootorsõidukijuhi eksamineerimise ja juhtimisõiguse andmise eeskiri ning juhiloa vormid»Majandus- ja kommunikatsiooniministri 29. juuli 2004. a määruse nr 169 «Mootorsõidukijuhi eksamineerimise ja juhtimisõiguse andmise eeskiri ning juhiloa vormid»