Erinevaid liiklussituatsioone on nii palju, et neid ükshaaval
selgeks õppida/õpetada ei ole võimalik. Seepärast oleme õpetanud
õpilasi liiklussituatsioonide hindamisel ja otsuste tegemisel
kasutama ohutu liiklemise põhimõtteid.
Ohutu liiklemise eeldusteks, põhimõteteks on:
1. Tähelepanekute tegemine – antud olukorras olulise info
leidmine.
2. Õige kiiruse valik.
3. Küllaldased märguanded.
4. Õige asukoht teel
5. Õige sõidujärjekord.
6. Oskus hoida enda ümber ruumi (piki-ja külgvahe).
7. Liiklusreeglite ja liikluskorraldusvahendi nõude
täitmine.
Need on asjad, millele juht igas situatsioonis peab tähelepanu
pöörama. Eesmärgiks on leida erinevaid liiklusolukordi ühendavaid
olulisi asjaolusid ja kasutada neid õpetamise, õppimise ja
hindamise alusena.
Teine liikluses toimetuleku oluline oskus arvestada teiste
liiklejatega. Sellest lähtuvalt peab juht oskama käituda
ennustavalt. Teised liiklejad peavad aru saama, mis meil plaanis
on. Samuti peab juht oskama ennustada teiste liiklejate
käitumist.
Samuti on oluline tunda liiklejate rühmade eripärasid, mis
hõlbustab liikluses ohutult hakkama saada.
Eksamil lubatud vigade arv on 6 (kuus). Piisab aga ühest
konfliktsituatsioonist, et eksamil läbi kukkuda.
Näiteid vigadest ja konfliktsituatsioonidest
1. Tähelepanekud
Tähelepanekute puhul on tegemist liikluse seisukohalt tähtsate
asjade aktiivse otsimise ja leidmisega. Kogenud juht leiab olulise
kiiremini.Tähelepanekuvead suurendavad riskiolukordi liikluses.
Õpilane peab aktiivselt tegema tähelepanekuid enda ümber ning ka
autos sees toimuvast. Tähelepanekute tegemise oskust saab hinnata
õpilase pilgu suunamise ja peeglite kasutamise järgi.
1.1. Näiteid vigadest (V)
pilk on suunatud liiga lähedale, mis omakorda raskendab sõidu
planeerimist;
kiirust vähendades ei pöörata tähelepanu tagantulevale
liiklusele;
vihmasaju ajal ei märgata klaaside uduseks muutumist;
tee äärest sõitu alustades ei kontrollita tagant lähenevaid
sõidukeid ja nn “pimedat nurka” kontrollides ei pöörata pead;
sõiduraja vahetamisel ja möödasõidu ajal ei hoita küllaldast
pikivahet
tähelepanekute tegemine tahapoole häirib tähelepanekute
tegemist otsesuunas;
ei märka ristmikule suubuvaid teid, kust tulevale liiklejale
peaks teed andma või ei ole valmis olukorraks, kus kõrvalteel
liikleja ei anna teed;
pööret lõpetava juhina ei kontrolli pead pöörates ülekäigurajal
või jalgrattateel olevaid liiklejaid.
1.2. Näiteid konfliktsituatsioonidest (K)
sõiduraja vahetamine tähelepanekuid tegemata;
tähelepanu vea tõttu ei anta teed ja eksamineerija peab ohtliku
olukorra vältimiseks; sekkuma juhtimisse või eesõigusega liikleja
loobub oma eesõigusest;
ristmikule vm sarnasele lähenedes ei märgata nähtavust
piiravaid objekte ning eksamineerija peab seepärast sekkuma
juhtimisse;
õpilane ei märka asulas peatusest väljuvat ühisssõidukit ning
eksamineerija peab ohuolukorra vältimiseks sekkuma juhtimisse.
2. Hinnangud
Tähelepanekute põhjal hindame liiklusolukordi. Olukorra õige
hinnang eeldab küllaldasi tähelepanekuid. Olukorra vale hindamisega
on tegemist näiteks kui peateed mööda lähenevat sõidukit küll
märgati, kuid arvati et “jõuan”, tegelikult aga ei oleks jõudnud.
Sellist viga üritatakse tavaliselt parandada mõne kiirustades
tehtud otsuse vastuvõtmisega. Tuleb osata hinnata ka juhi
emotsionaalset seisundit, kuna ka emotsionaalsete seisundite
muutused võivad lisada õnnetusriski.
2.1.Näiteid vigadest:
ei täideta teeandmise kohustust;
sõidurada vahetades oma sõidurada või see sõidurda kuhu
soovitakse reastuda ei ole küllaldaselt pikalt vaba;
pööret tehes hinnatakse manöövri tegemiseks kuluv aeg
valesti;
pööret tehes takistatakse teisi liiklejaid või tekitatakse
liiklusohtlik olukord;
olukorra vale hinnangu tõttu jääb korduvalt kasutamata oma
sõidujärjekord.
2.2.Näiteid konfliktidest:
Õpilane teab, et tal on teeandmise kohustus ja märkab ka
lähenevat sõidukit, kuid hindab selle kiirust ja kaugust valesti.
Eksamineerija peab õpilase sõitu vahele sekkuma, kuna sõidu
jätkamine tekitaks liiklusohtliku olukorra või sunniks eesõigusega
liiklejat loobuma oma eesõigusest.
Kiirendusrajalt tavalisele sõidurajale tulles teeb õpilane
õigeid tähelepanekuid ette, taha ja külje peale. Hindab aga oma ja
kõrvalrajal sõitja kiirustevahe valesti. Eksami vastuvõtja peab
sekkuma, et vältida ohtlikku rajavahetust.
Möödasõidule minnes õpilane hindab olukorda valesti: näiteks on
vastutulev sõiduk liiga lähedal, või on nähtavus selles kohas
piiratud.
Foori rohelise tule vilkuma hakkades hindab õpilane oma kiirust
ja kaugust ristmikust valesi. Kollase tule süttides ei tohi enam
risrmikule sõita, välja arvatud olukorrad, mil seisma jäämine ilma
teisi ohustamata ja äkkpidurdamata oleks võimatu. Eksami vastuvõtja
peab sekkuma sõitu.
Sõiduraja vahetamisel õpilane hidab valestu tagant läheneva
sõituki kaugust, ning eksamineerija leiab, et rajavahetusel võib
tekkida ohtlik olukord ning sekkub sõitu.
3. Kiiruse reguleerimine
Valitud sõidukiirus peab vastama kiirusepiirangule antud
teelõigul arvestades aga ka konkreetset liiklussituatsiooni,
teeolusid, juhi võimeid. Praktikas tähendb see seda, et õpilane
sõidab sellise sõidukiirusega, et suudab teha liikluse sesukohalt
tähtsaid tähelepanekuid ja saab hakkama sõiduki käsitlemisega.
Talle peab jääma veel mänguruumi teiste tehtud vigadele
reageerimiseks ning ohuolukorra vältimiseks. Asulas on suurim
lubatud sõidukiirus antud teelõigul tihti liiga suur (jalakäijad,
piiratud nähtavus ristmikele lähenedes, pargitud autod jne.).
Vähene ebakindlius kiiruse valikul on lubatud. Seda arvestatakse
sõiduki käsitlemist hinnates nii kui nii.
3.1.Näiteid vigadest:
Liiklusvooluga liitumine ei ole sujuv, õpilane häirib teele
tulemisega teisi liiklejaid. Eksami vastuvõtja hindab, kas tegu on
tähelepaneku veaga, vale hinnanguga või ebapiisava kiirendusega.
Ainult viimasel juhul on tegemist vale kiiruse
reguleerimisega.
Möödumisel vastutulevast sõidukist ei vähendata kiirust,
vaatamata sellele, et ruumi on vähe.
Väike kiiruse ületamine (5-10 km/h), kui õpilane seetõttu
sõidab liiga väikse pikivahega, või kiiruse ületamine on
pidev.
Liiga aeglane sõit. See peegeldab tavaliselt õpilase
ebakindlust sõiduki valitsemisel ja liiklusolukordade hindamisel.
Aeglase sõiduga õpilane kompenseerib tavaliselt puudusi
sõiduoskuses. Kui aeglaselt sõitmisega kaasneb kaasneb muid vigu,
näiteks muu liikluse korduv häirimine, loetakse sellist tegevust
veaks.
Jalakäijatest, jalgratturitset möödumisel ei vähendata
sõidukiirust. Eksaminerija hindab kiiruse liiga suureks. (Nii on
tihti olukordades, kus möödumine on raskendatud muu liikluse,
sõiduraja laiuse, või muu takistuse tõttu või kui teiseks
osapooleks on lapsed ja vanurid.)
Ristmikule lähendes ei vähendata kiirust arvesse võttes
nähtavust külgsuunas. Kiirust ei vähendata õigel ajal, nii et tee
andmiseks seisma jäämise korral tuleks pidurdada äkitselt (mitte
sujuvalt)
Raudteeülesõidukohale lähenetakse liiga suure kiirusega, või
võtab raudteeülesõidukoha ületamine liiga palju aega.
Möödasõidule minnes ei ole kiirendus piisav ja kiiruste vahe
saavutamiseks kulub liiga palju aega. Möödasõidule võib minna kui
möödasõidetava kiirus on tunduvalt väiksem lubatud suurimast
sõidukiirusest antud teelõigul ja suurimast kiirusest arvestades
teeolusid, liiklust jm. Kui möödasõidetava ja möödasõitja kiiruste
vahe enne möödasõidu alustamist pole küllaldaselt suur, peab
kiirendama kasutades õiget käiku ja tegema seda võimalikult
kiiresti.
3.2. Näiteid konfliktidest:
Sõidukiiruse ületamine üle 10 km/h.
Ristmikule lähenetakse liiga suure kiirusega. Teistele
liiklejatele teeandmiseks seisma jäämine oleks võimatu teeolud,
nähtavus, teiste sõidukite kiirus arvesse võttes nii et
eksamineerija peab õpilase sõitu vahele sekkuma.
Õpilane läheneb kurvile, vastutulevale sõidukile kitsal teel ,
valgusfooridele jm. olukordadele nii suure kiirusega, et eksami
vastuvõtja peab sekkuma sõitu ohuolukorra vältimiseks.
Tagurdades kasvab kiirus nii suureks, et eksamineerija peab
sekkuma õpilse sõitu vältimaks auto juhitavuse kaotamist või
otsasõitu.
4. Teiste liiklejatega arvestamine
Selle all mõeldakse suhtlemist teiste liiklejatega märguannete
abil ja erinevate liiklejate rühmade erpärade arvestamist. So
suunatulede õigeaegne kasutamine, kiiruse reguleerimine, õige
sõiduraja valik ristmikele lähenedes, käemärguanded, sõidutuledega
ja pidurituledega antavad märguanded, helisignaali kasutamine.
Lisaks sellele peab juht tähele panema ja aru saama teiste antud
märguannetest.
4.1. Näiteid vigadest
Suunatulemärguanne antakse liiga hilja, või seda ei teha üldse
tee äärest sõitu alustades, sõitu lõpetades või enne
manöövrit.
Teega külgnevalt alalt teel oleva liiklusega liitudes õpilane
ei anna oma teeandmise kavatsusest märku.
Ebaühtlane kiirus liiklusvoolus sõites.
Õpilane ei arvesta suurte sõidukite aeglust ja ruumivajadust
pööretel.
Põhjendamatud äkkpidurdused ristmikele lähenedes. Sujuva ja
õigeaegselt alustatud pidurdamisega antakse teistele liiklejatele
märku oma kavatsusest teed anda ja välditakse arusaamatusi.
Õpilane ei anna märku oma kavatsusest teed anda sõidukiiruse
sujuva vähendamisega jalakäijatele ülekäigurajal või ristmikul
pööret lõpetava juhina jalakäijale ja jalgratturitele
jalgrattateel. Veaks tuleb lugeda ka juhi käemärguannet jalakäijale
teeületamiseks kui eelnevalt ei ole kontrollitud, kas kõrvalrajal
olev juht kavatseb ka jalakäijale teed anda.
4.2. Näiteid konfliktidest:
Ppõhjendamatu äkkpidurdus rohelise vilkuva fooritule põledes
või äsja kollase süttides, nii et eksamineerjja peaks tagant
otsasõidu vältimiseks õpilase sõitu vahele astuma.
Õpilane ei anna oma kavatsusest teed anda märku õigeaegselt
nii, et eksamineerija peab õpilase sõitu vahele sekkuma.
5. Sõiduki asukoht sõites
Sõiduki õiget asukohta sõites saab hinnata sõidutrajektori
(sõidujoone) ja kauguse abil teistest liiklejatest. Sõidujoone
valiku ja sõiduradade kasutamisega seotu tuleb esile eriti
järgmistes olukordades: sõiduraja vahetamine, sõitmine
liiklusvoolus, ümberreastumine, asukoha valik pärast ristmiku
ületamiet, möödasõit ja möödumine eessõitvast ja vastutulevast
sõidukist ning olles ise möödasõidetav. Õige sõidujoone valikuga ja
sõiduraja kasutamisega saavutatakse järgmisi eeliseid: oma tegevus
on teiste liiklejate seisukohalt ennustatav, säilib piisav kaugus
(ette, taha ja küljele) teistest liiklejatest, ei häirita liikluse
sujuvust.
5.1.Näiteid vigadest:
Vastutulevate sõidukite puhul kitsal teel või piiratud
nähtavuse korral ei sõideta sõidutee nii parema ääre lähedal kui
see ohutusnõudeid arvestades võimalik oleks.
kahesuunalisel teel, mille kogulaiuses on ainult kaks
sõidurada ei sõideta pärisuunalise sõiduraja nii parema ääre
lähedal kui see ohutusnõudeid arvestades võimalik oleks.
Põhjendamatu sõit vasakpoolsel sõidurajal
Ristmikule lähendes õpilane ei vali õigest asukohta ristmikule
sõitmiseks õigeaegselt või liiluseeskirju/-korraldusvahendeid
arvestades.
Ristmiku ületamist lõpetades valitakse vale asukoht teel
Põhjendamatult ülekäigurajale või jalgrattateele seisma
jäämine.
Sõiduk pargitakse nii kaugele sõidutee äärest või väljapoole
tähistatud parkimiskohti nii et takistatakse muud liiklust.
(Väiksemad puudused nõrgendavad sõiduki käsitlemise oskuse
hinnangut.)
5.2.Näiteid konfliktidest.
Vasakpööre parempoolselt rajalt kui seda liiklusmärkidega
lubatud pole:
pööret lõpetades satutakse sõiduteede ristumisalalt välja
jõudes vastassuunavööndisse nii et eksami vastuvõtja peab
ohuolukorra vältimiseks sekkuma sõitu.
Ühissõidukite raja vale kasutamine, kuisellega segatakse teiste
sõidukite liiklust.
pilane sõidab liiga lähedal eessõitvale või pargitud autole nii
et eksami vastuvõtja peab sekkuma sõitu.
Õpilane valib ristmikku ületamist lõpetades vale sõituraja
ristmikul, kus samas suunas saab minna mitmelt sõidurajalt.
tagurdades peab eksami vastuvõtja sekkuma õpilase sõitu
kokkupõrke vältimiseks.
Õpilane möödub jalakäijast või jalgratturist liiga lähedalt,
nii et eksami vastuvõtja peab sekkuma õpilase sõitu.
6. Liikluskorraldusvahendidest kinni pidamine
6.1. Näiteid vigadest:
Õpilane ootab pöördeks ilma asjata foori rohelist tuld.
Peatumine ja parkimine selleks keelatud kohas.
Õpilane ei anna märku oma kavatsusest teed anda. Ettevaatlikkus
vähem kaitstud liiklejate rühmade suhtes ei ole kunagi viga, isegi
kohtades kus me neile liikluseeskirjade järgi teed andam ei
pea.
Sõidujärjekorra vale määramine/tõlgendamine, nii et sellega ei
põhujstata ohtlikku olukord.
6.2. Näiteid konfliktsituatsioonidest:
·Foori
või reguleerija keelava märguande eiramine.
·Keelumärgi
„Sissesõidu keeld“ nõude eiramine (võimaliku ohu tekkimise
korral).